torsdag 17 februari 2011

Anna and the French Kiss av Stephanie Perkins

Anna and the French Kiss av Stephanie Perkins
Antal sidor: 372
Förlag: Dutton
Release: December 2010

Anna is looking forward to her senior year in Atlanta, where she has a great job, a loyal best friend, and a crush on the verge of becoming more. Which is why she is less than thrilled about being shipped off to boarding school in Paris—until she meets Étienne St. Clair: perfect, Parisian (and English and American, which makes for a swoon-worthy accent), and utterly irresistible. The only problem is that he's taken, and Anna might be, too, if anything comes of her almost-relationship back home.

As winter melts into spring, will a year of near-misses end with the French kiss Anna—and readers—have long awaited?
Synopsis från Goodreads.

Då och då, men oturligt nog inte särskilt ofta, händer det att man stöter på en bok som man bara inte kan släppa överhuvudtaget. Man kan inte sluta tänka på den, man kan inte sluta tänka på karaktärerna, och man kan inte sluta fråga "Vad händer nu?", och sedan fantisera fram svaret. Anna and the French Kiss är just en sådan bok.

Med en någorlunda cheesy titel som denna, förväntar man sig kanske sådan awesomeness som boken faktiskt erbjuder. Storyn är inte cheesy direkt, utan den är mer eller mindre underbar, och jag avskyr då verkligen inte underbarhet (vet att det inte är ett ord).

Jag läser inte ofta contemporary novels. Ärligt talat är det här den första jag läser på en otroligt lång tid. Jag brukar inte finna dem intressanta, men boy, was I wrong; Anna and the French Kiss var mer än intressant. Den är simpel, men på något sätt så himla underbar och beundransvärd, och man kan inte göra annat än att älska historian.

Anna slog mig som en underbar (again, with the wonderfulness) huvudkaraktär. Rolig, men samtidigt väldigt vanlig—på ett bra sätt alltså. St. Clair var definitivt också han lika underbar, och detsamma gäller alla birollerna, med ett fåtal undantag som tydligt är menade att vara inte-så-omtyckta.

Det enda problemet jag hade med boken var att Perkins överanvände all caps, när italics hade fungerat mycket bättre, men ärligt talat orkade jag inte bry mig.

Efter att ha läst detta underbara verk kommer läsaren garanterat se fram emot Perkins nästa älskvärda berättelse.

Teaser quote: "So what do I wish for? Something I'm not sure I want? Someone I'm not sure I need? Or someone I know I can't have?" 

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar