tisdag 15 februari 2011

Sara, the one and only

<-- Det där är då jag, Sara. Vad jag stirrar på, det vet jag inte, so let's just leave it at that.

Jag är den stolta skaparen och ägaren av bloggen, och detsamma gäller bloggen Underbart Bokberoende. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad skillnaden på bloggarna är ännu, förutom det faktum att det finns en viss skribent vid namn Lisa på den här och tja--how could I forget?--att det här är lite mer av ett community (hoppas alltså inte ni missat forumet).

Moving on. Jag är en tjej (obviously) som föddes i slutet av  det fantastiska året 1995, vars största passion är att läsa, vilket troligen är ganska uppenbart. Har jag en bra bok till hands slukar jag den. Dåliga böcker, däremot, är något jag försöker undvika. Man stöter dock på dem ibland, och då får man väl göra det bästa av situationen.

Vad anser jag är en bra bok då? Självklart kan vilken bok som helst vara bra om den är skriven på ett bra sätt, men jag håller mig för det mesta till paranormal litteratur, som är väldigt populär just nu, och på senaste tiden har jag även fått en förkärlek för den dystopiska genren. Jag håller dock på att utvidga mina vyer, och kommer ge mig på fler genrer inom en förhoppningsvis snar framtid. I och med mitt bokbloggande (som jag började med i maj 2010), läser jag betydligt mer, vilket är något jag kommer vara evigt tacksam för. Läsandet har förändrat mitt liv, främst för att det är en stor, förändrande ... sak, för mig. Det har gjort mig fast besluten om att någon dag lyckas bli en publicerad författare själv, och det har då alltså fått upp mitt intresse för författande. För närvarande arbetar jag på en roman som förhoppningsvis kommer någonstans.

Något jag försöker undvika till varje pris är deckare. Jag avskyr dem, har fördomar mot dem (på sätt och vis). Något mer jag avskyr specifikt är The Twilight Saga. Don't even get me started on that. Allvarligt, om jag börjar svamla om det, skulle denna presentation gå ur spår.

Mina absoluta favoritböcker är troligen The Hunger Games-trilogin, som jag avgudar. Det är bara något med allvaret och den fantastiska berättarrösten som gör att man inte kan göra något annat än att just avguda berättelsen. Andra favoriten är definitivt Harry Potter.

När det kommer till filmer vet jag faktiskt inte. Jag tittar ärligt talat inte så mycket på just filmer. Däremot tycker jag om serier, som Buffy the Vampire Slayer, Angel, Firefly, Dollhouse (är ett stort Joss Whedon-fan), Dexter, How I Met Your Mother, The Big Bang Theory, och Scrubs.

Utöver den här bloggen, så hittar ni mig även på den redan nämnda Underbart Bokberoende, men även på t ex. Goodreads.