lördag 19 februari 2011

Tomorrow, When the War Began av John Marsden

Tomorrow, When the War Began av John Marsden
Antal sidor: 277
Förlag: Scholastic Paperbacks
Release: 2006 (först 1993)
Serie: Tomorrow #1
Svensk titel: Imorgon när kriget kom

When Ellie and six of her friends return home from a camping trip deep in the bush, they find things hideously wrong -- their families gone, houses empty and abandoned, pets and stock dead. Gradually they begin to comprehend that their country has been invaded and everyone in the town has been taken prisoner. As the horrible reality of the situation becomes evident they have to make a life-and-death decision: to run back into the bush and hide, to give themselves up to be with their families, or to stay and try to fight. This reveting, tautly-drawn novel seems at times to be only a step away from today's headlines.
Synopsis från Goodreads. 

Att skriva den här recensionen är lite av av en ansträngning. Man sitter där och tittar på den nästintill blanka sidan, och försöker febrilt komma på vad man ska skriva för att göra boken rättvisa. Det är en svår grej, helt enkelt. Att få fram helhjärtade och rättvisa ord. Boken var helt enkelt otrolig. För ett år eller så sedan, hade jag inte kunnat tro hur otroliga jag själv kan finna böcker om överlevnad (efter att ha läst Flugornas herre undvek jag dem så fort jag såg dem). Nu har jag dock insett hur fantastiska överlevnadsböcker kan vara, och nu särskilt krigshistorier.

Den här boken har ett visst djup, ett djup som man otvivelaktigt dyker in i och i stort sett drunknar (okej, jag suger på metaforer, inser jag nu, så jag ska sluta). bra var den i alla fall. Berättaren och huvudkaraktären är ungdomen Ellie, en tjej man genast kan känna medlidande för, sympatisera med, och fatta tycke för. Visst är hon vanlig, inte särskilt märkvärdig, men det är just detta som gör henne så lätt att relatera med, och hennes utveckling är fantastisk, och den är något man verkligen njuter av att följa.

Boken får en att verkligen ifrågasätta mänskligheten. Vad är det egentligen? Och vad är det med den? Ellies spekulationer och dylikt fick även mig, som läsare, att spekulera, och jag kunde inte göra annat än att beundra hennes slutsatser och intellekt.

Den här boken är oerhört bra och trovärdig, och jag kan knappt vänta tills jag får händerna på resten av böckerna. Jag kunde inte låta bli att även kasta mig över den ganska nya filmen, sluka den likaså, och sedan fortsätta vara hungrig efter mer Tomorrow.

Teaser quote: "We'd thought that we were among the first humans to invade this basin, but humans had invaded everything, everywhere. They didn't have to walk into a place to invade it." 

Betyg:


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar