torsdag 21 juli 2011

Graceling av Kristin Cashore


Graceling av Kristin Cashore
Antal sidor: 352 
Förlag: Bland annat Graphia Books.
Release: September 2009
Serie: The Seven Kingdoms Trilogy
Svensk titel: De Utvalda: Tankeläsaren
Genre: Fantasy, överlevnad.
Lämplig till åldern: 13-18
En väldigt populär bok, både internationellt och i Sverige är De Utvalda. Mina låga förväntningar visade sig vara falska. 

Katsa har kunnat döda med sina bara händer sedan hon var åtta år - hon är en särling, en av de speciella människorna i de sju kungadömena. 
Även om hon är kungens systerdotter så blir hon tvingad att döda de som kungen inte gillar.
När hon först träffar Prins Po, som också är en särling, förstår hon inte hur mycket hennes liv kommer ändras. När hon och Po ger sig ut tillsammans för att rädda de sju kungadömenas öden uppstår mer än vänskap.



Jag älskar den här boken! Enligt mig är den här boken en av de bästa jag har läst. Den är skriven på ett sätt som fångar en direkt, och gör så att man inte vill lägga den ifrån sig. 
Det jag trodde jag skulle få läsa var en roman med tråkiga dialoger och tråkiga karaktärer. Istället upptäckte jag att Katsa är en välkonstruerad karaktär som utvecklas under bokens gång.
Andra trevliga karaktärer som överraskar en dyker också upp, som Bitterblue och Seth till exempel.

Storyn genomstrålar girl-power, vilket är roligt för än gångs skull. Nu för tiden är ju dock tjejer som slåss rätt så vanligt. Katsa utstrålar väldigt mycket styrka och hon är väldigt självständig. Uppfriskande.

Boken känns intressant och idén är bra. Jag vet inte riktigt om det funkar fullt ut, men för mig funkar det bra. Dock är slutet inget jag är särskilt förtjust i, tyvärr. Men ignorerar man detta är boken fantastisk!

Betyg:


Teaser Quote: 
"A monster that refused, sometimes, to behave like a monster. When a monster stopped behaving like a monster, did it stop being a monster? Did it become something else?" 

LÄS OCKSÅ: 



&
Bitterblue, som kommer ut 21 juni 2012(enligt vissa källor).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar